Partners

VWE Occasionmonitor: optimaal inzicht in professioneel occasionbeheer

Heerhugowaard, 7 oktober 2014. VWE lanceert de nieuwe dienst Occasionmonitor. Hiermee krijgen autobedrijven een beter inzicht in de actuele marktwaarde van occasions en hoe deze zich verhoudt tot vergelijkbare auto’s. Hierdoor hebben autobedrijven belangrijke marktinzichten direct bij de hand voor het optimaal managen van occasionvoorraden en -prijzen.

Actuele marktprijzen
Occasionmonitor geeft inzicht in de actuele marktprijzen van occasions in Nederland. Met de Occasionmonitor kunnen autobedrijven de optimale inruil- of vraagprijs per occasion bepalen. “Door ook rekening te houden met overige kosten die het autobedrijf moet maken voor bijvoorbeeld het verkoop-klaar maken van de auto, maar ook doorlopende kosten zoals sta-kosten en rente, wordt bovendien inzichtelijk wat de winst wordt na verkoop,” aldus Michel Corveleijn, Directeur EU en Externe Betrekkingen bij VWE.

Occasionmonitor biedt de volgende voordelen:

  • Onderbouwd kunnen vaststellen van de juiste inkoop- en verkoopprijs
  • Zicht op de geadverteerde bedrijfsvoorraad met signalering als actie wenselijk is
  • Betere grip op  de doorloopsnelheid van de voorraad
  • Eenvoudig kunnen zoeken naar interessante inkoop-auto’s, in binnen- en buitenland
  • Inzicht in het aanbod van de concurrentie
  • Besparing van tijd door alle relevante marktinformatie in één overzichtelijke monitor
  • Dagelijks actueel, 100% transparant

Inzichten op autoniveau
We nemen als voorbeeld een Peugeot 208 XS Pack 1.6 VTI  uit 2008 met 95.000 km op de klok. De Occasionmonitor laat zien dat  de vraagprijs voor deze auto op 1 oktober 2014  bij autobedrijven gemiddeld €7.650,- bedraagt. Ook is te zien dat er op dat moment 43 occasions met deze uitvoering te koop staan. De omloopsnelheid van deze occasion blijkt momenteel langzamer dan gemiddeld. De kosten van de verwachte langere sta-tijd worden doorgerekend in de geadviseerde inruilprijs. Het autobedrijf kan er  ook voor kiezen deze auto voordeliger dan vergelijkbare auto’s aan te bieden, zodat deze sneller verkocht wordt. In de marktanalyse is te zien dat deze Peugeot bij een prijs van €7.500,- gunstig in de markt gepositioneerd is.

Dynamische aanbevelingen per auto
In een dashboard ziet het bedrijf hoe goed zijn occasions geadverteerd zijn, hoe de prijs zich verhoudt tot de markt en hoe de omloopsnelheid is. Heldere signaleringen geven aan bij welke auto’s actie wenselijk is, met concrete aanbevelingen per auto. Bijvoorbeeld door de prijs aan te passen, te adverteren op extra websites of de advertentie te verbeteren. De prijs kan ook vooraf al dynamisch worden ingesteld, door bijvoorbeeld de eerste maand tegen marktwaarde aan te bieden en na 30 dagen de prijs 5% onder marktwaarde aan te bieden. “Door goed onderbouwde en slimme keuzes te maken wordt het voor autobedrijven eenvoudig om, met een enkele aanpassing, de kans op een goed rendement te vergroten,” aldus Michel Corveleijn.

Meer mogelijkheden – Netwerk- en remarketingversie
Met de uitgebreidere netwerkversie beschikt een importeur of dealerholding bovendien over een overkoepelend dashboard, waarin te zien is hoe elke vestiging presteert en waar verbeterpunten liggen. De complete remarketing-versie biedt leasemaatschappijen, fleet-owners en internationale handelaren de mogelijkheid om per autobedrijf te zien welke occasions zij in hun voorraad hebben. Per auto kunnen hiermee potentiële kopers worden geselecteerd aan de hand van kenmerken van het bedrijf of van de auto’s die zij in voorraad hebben. Daarmee wordt de afzetmarkt sterk verbreed.

Gebruikers in Europa
Occasionmonitor is ontwikkeld in samenwerking met autobiz. In andere Europese landen maakt reeds een aanzienlijk deel van grote dealerholdings en importeurs gebruik van dit platform. Het heeft zich al jaren bewezen bij gerenommeerde spelers in de markt zoals BMW, Opel, Renault en Peugeot.

Voor meer informatie over VWE of contact gaat u naar deze pagina.

Blijf op de hoogte! Meld u aan voor onze nieuwsbrief: