Partners

Verslag Remarketing Lounge 17 januari jl.: Tellerstanden, BPM-tarieven en omgewaaide bomen

Dat BPM een onderwerp is dat in de hele occasionsector leeft, bleek wel bij de Remarketing Lounge op 17 januari jl. in Baarn. Ruim 100 aanwezigen lieten zich daar door fiscaal jurist Sacha Bothof bijpraten over alle haken en ogen van de BPM. En dat zijn er nogal wat, want hoewel de BPM een Nederlandse belasting is, heeft Europese wetgeving er veel invloed op. 

Het probleem met de BPM is dat het een Nederlandse belasting is, die echter te maken heeft met Europese regelgeving. Zo kan het bijvoorbeeld gebeuren dat je bij de import van een auto in januari of februari, gebruik kunt maken van de zogeheten overloopregeling. Volgens dit artikel 110 VWEU kan de BPM voor een bepaald model het ene jaar hoger of lager zijn dan het andere, afhankelijk van de registratie van in een andere EU-lidstaat. Hier worden geregeld rechtszaken over gevoerd, en verschillende rechtbanken hebben al bevestigd dat het mogelijk is om bij import eventueel gebruik te maken van het lagere BPM-tarief van een jaar eerder. 

Luister hier het radiofragment "Rammelende BPM" - Reporter radio van zondag 22 januari 2019, 19.00 uur:

Nieuw of gebruikt
Een ander onderwerp: wanneer is een auto nieuw? Dus wanneer moet je voor een jonge auto die je importeert nadat hij eerst in het buitenland al is geregistreerd, de volle mep aan BPM betalen? “Volgens de Hoge Raad is een auto nieuw als die na vervaardiging niet of nauwelijks is gebruikt”, zegt Bothof. Maar ook die omschrijving is niet duidelijk. Want bij welke kilometerstand is een auto ‘gebruikt’? “Verschillende rechtbanken geven hier verschillende invullingen aan”, aldus Bothof. “De rechtbank Gelderland vond een auto na 79 kilometer al gebruikt, omdat hij toen al drie en halve maand oud was.” En de rechtbank Noord Holland vond 10 kilometer en twee jaar voldoende om een auto tot occasion te bestempelen. “Gemiddeld gaan rechtbanken uit van een tellerstand van 650 als omslagpunt”, aldus Bothof. Wil je echt zeker zijn, dan is een tellerstand van 3.000 afdoende. Dat betekent dus dat je naar Berlijn kunt gaan om je nieuwe auto op te halen. Als je er dan een dag of twee mee door Duitsland toert en na twee dagen voer je de auto in Nederland in, dan is het een gebruikte auto geworden. “De Belastingdienst zal daar tegen protesteren, maar de rechtbank oordeelt zo”, aldus Bothof. 

Boom
Ook de vraag of er schade is aan een auto, telt mee bij de bepaling of de auto nieuw is. Daar doen zich merkwaardige voorbeelden voor, legt Bothof uit. Zo is er een recente uitspraak van het Gerechtshof Den Bosch over inbraakschade aan een te importeren auto. Volgens het hof is de schade door inbraak niet het gevolg van gebruik van de auto. De auto is dus niet aantoonbaar gebruikt, dus is hij nog altijd nieuw. “Dat betekent dus dat als je met een nieuwe auto tegen een boom rijdt, de auto daarmee een gebruikte auto is geworden”, zegt Sacha Bothof. “Maar als je de auto naast de boom parkeert en de boom waait om, dan is de auto met dezelfde schade nog steeds nieuw.”

En wanneer de schade van die boom dan gerepareerd is voordat de auto wordt geïmporteerd, dan accepteert de Hoge Raad het schadeverleden van de auto niet als waardevermindering. Wel kan de schade worden gerepareerd nadat de BPM-aangifte heeft plaatsgevonden, en voordat de auto wordt geregistreerd.

BPM
En dan is er nog de CO2-component. Want de hoogte van de BPM is immers gerelateerd aan de CO2-emissie van een voertuig. En door de invoering van de WLTP gaat voor de meeste auto’s de geregistreerde CO2-emissie omhoog. En terwijl Den Haag heeft beloofd dat de invoering van de WLTP, of liever gezegd de omrekening van NEDC naar NEDC2, niet zal leiden tot een hogere BPM-opbrengst voor de staatskas, gaan toch voor de meeste auto’s de BPM tarieven omhoog. Een VW Polo 1.0 TSI Comfortline bijvoorbeeld, kende onder de NEDC een emissie van 101 gram CO2, en onder de omgerekende NEDC2 104 gram. Die 3 gram verschil leidt tot een verhoging van de BPM met € 417. Het mag duidelijk zijn dat daarover het laatste woord nog niet is gezegd. 

De Remarketing Lounge vond plaats op donderdag 17 januari in Groot Kievitsdal in Baarn. Het eerstvolgende evenement is het Remarketing Event op donderdag 6 juni 2019. (FvL)

Blijf op de hoogte! Meld u aan voor onze nieuwsbrief: