Partners

Scoren uw online advertenties goed of slecht?

Autobedrijven krijgen controle op prestaties online advertenties

Van een willekeurige voorraad online geadverteerde occasions wordt zeker 60 procent niet dagelijks door consumenten bekeken. Die gevolgtrekking maakt Car Analytics uit een analyse van de bezoekdata van verschillende occasionportals. Het analyseplatform helpt autobedrijven om het effect van hun online advertenties te vergroten, door per dag te meten of deze effectief zijn of niet. Op dit moment loopt een introductiefase van het programma, met honderd aangesloten autobedrijven. Eind dit jaar wordt de marktintroductie verwacht. 

Car Analytics is een analyseprogramma waar autobedrijven op abonnementsbasis nu al aan kunnen deelnemen. “We analyseren dagelijks de online advertenties van occasions voor onze klanten”, legt Jeroen Kamer uit. “We kunnen van iedere advertentie op iedere aangesloten portal precies het consumentengedrag volgen en voorspellen. We kunnen dus zien hoeveel vertoningen een advertentie heeft gehad, maar ook op welk moment de bezoekers zijn geweest, hoe lang ze hebben gekeken en welke tabs ze hebben aangeklikt.” 
Zo wordt iedere muisklik op iedere advertentie in kaart gebracht. “Op basis van die data kunnen we van iedere individuele advertentie per dag aangeven hoe interesse van de consument is. Dit doen we met de Car Analytics Ad Performance Index, de CAPIX. Daarmee krijgt het autobedrijf per dag controle op de prestaties van alle online advertenties op alle aangesloten kanalen.”

Direct bijsturen
Dat stelt vervolgens autobedrijven weer in staat om hun advertenties direct bij te sturen. “Het autobedrijf kan ingrijpen op het juiste moment, bij de juiste auto. Als een advertentie slecht scoort, kun je bijvoorbeeld nieuwe foto’s toevoegen. Je kunt ook de omschrijving uitbreiden of je kunt er een andere titel boven zetten. Zulke kleine dingen hebben positieve invloed op het zoekgedrag van consumenten. En je hoeft er geen dertig dagen mee te wachten, je kunt direct je advertenties aantrekkelijker maken om gedrag te onttrekken bij zoekende consumenten.” 
De prestaties van online advertenties worden ook beïnvloed door de portals zelf, heeft Kamer gemerkt. “Dezelfde advertentie kan op verschillende portals anders scoren. Iedere portal heeft nu eenmaal zijn eigen publiek. Maar het is voor het autobedrijf iets om rekening mee te houden, want je kunt er nu op sturen.” 

Aanpassen en verbeteren
Sturen op de prijs is volgens Kamer juist het laatste wat je als autobedrijf zou moeten doen: “Met CarAnalytics kun je het effect van al je mutaties inzichtelijk krijgen, voordat je de prijs gaat muteren.” 
CarAnalytics werkt op basis van statistische gegevens die worden uitgeleverd door occasionportals. Op dit moment is er al een samenwerking met AutoTrack.nl en AutoWereld.nl. “Deze portals voorzien ons dagelijks van de statistieken van bezoekers, die wij vervolgens toepassen in het indexeren”, legt Jeroen Kamer uit. “De portals doen dat gezien het gezamenlijke belang om de advertentie prestaties van autobedrijven verbeteren. Er zullen meerdere portals gaan volgen.”

Op dit moment is CarAnalytics actief in een introductiefase, zo’n honderd autobedrijven gebruiken het product nu al. De verwachting is dat eind dit jaar de feitelijke productlancering plaats vindt met naar schatting vijfhonderd autobedrijven. 
 

Blijf op de hoogte! Meld u aan voor onze nieuwsbrief: