Partners

Remarketing Lounge 10 oktober: Consument koopt gebruikte EV liefst bij het autobedrijf

De markt voor EV’s groeit weliswaar niet zo snel als onze overheid zou willen, maar er zit toch echt wel schwung in. Tijdens de Remarketing Lounge in Baarn werden zo’n honderd professionals uit de remarketingsector bijgepraat over de rol van de elektrische auto in de occasionmarkt. 

Niet alleen in de nieuwverkoop begint de elektrische auto een plek op te eisen, ook in de occasionhandel speelt de EV een steeds grotere rol. Namens RDC gaf Jan Jaap Koops een overzicht van de markt op dit moment. Duidelijk is te zien dat de handel tussen consumenten onderling de laatste jaren sterk afneemt. De c2c-markt is tot nu toe dit jaar met maar liefst 11 procent gedaald tot iets over een half miljoen occasions, BtC groeit door naar bijna 1 mln personenwagens. 
Terwijl de verkoop van diesels significant daalt - bij zowel nieuwe als gebruikte auto’s - zit de EV in de lift.  En het mooie is dat de consument ook een gebruikte  PHEV of EV liever niet bij een andere consument koopt, maar bij het autobedrijf.  

Automotivate
Maar hoe kan het autobedrijf dan iets verdienen aan elektrische auto’s? Die vraag probeert Dirk van den Blink te beantwoorden, hij is EV Expert bij AutoMotivate, het kenniscentrum voor elektrische mobiliteit. Hij wijst erop dat de ambitieuze plannen van het kabinet om in 2030 uitsluitend emissievrije nieuwe auto’s te verkopen, niet gehaald gaan worden. 
Maar in 2020 gaan we wel de marktintroductie zien van een aantal betaalbaar geprijsde elektrische auto's, zoals de Volkswagen Up en de Opel Corsa. Hoe de restwaarde van die auto's zich de komende jaren gaat ontwikkelen, zal hoofdzakelijk afhangen van de kwaliteit van de accu's. Als er later weer nieuwe modellen verschijnen met een grotere accu voor dezelfde nieuwprijs, drukt dat de restwaarde van het oudere model. 

En natuurlijk speelt degeneratie van de accu's van de auto een belangrijke rol. Opmerkelijk is daarbij dat er geen onafhankelijke, universele testmethode is om de capaciteit van oudere EV-accu's te meten. Met name de oudere exemplaren van de Nissan Leaf hebben met terugvallende kwaliteit te maken, terwijl accu's van Tesla na 250.000 kilometer nog 92 procent restcapaciteit hebben. 

Taxeren
Bij het bepalen van de waarde van een elektrische auto is het dan ook belangrijk om goed te letten op de accucapaciteit, dat wil zeggen de range bij volledige lading. Vanwege het hoge vermogen moet ook goed worden gelet op de banden en draagarmen voor en achter. Natuurlijk zijn bij Tesla's de inklapbare deurgrepen een kritiek punt. 

En hoe verkoop je een elektrische occasion aan een consument? Wijs de klant op het rijcomfort van die stille auto en op de hoge prestaties. Begin over de lagen kosten van brandstof en onderhoud en benadruk ook dat de aandrijflijn waarschijnlijk langer meegaat dan de carrosserie. En bedenk daarbij goed: wie eenmaal een elektrische auto heeft, gaat nooit meer terug naar een 'plofauto'.

De vertoonde presentatie van Jan Jaap en Dirk van den Brink kunt u hier downloaden als pdf. 
 

Blijf op de hoogte! Meld u aan voor onze nieuwsbrief: