Partners

Oude, kleine occasions steeds vaker en sneller verkocht

Consumenten hebben steeds meer belangstelling voor oudere auto’s uit het mini-segment. Verkopen van deze occasions zijn de laatste jaren met 60% gestegen. Autobedrijven verkopen de occasions vaak binnen zeer korte tijd.

Onder kopers van nieuwe auto’s is de kleinste categorie auto’s, het mini- of A-segment, de laatste jaren zeer populair geworden. Ook voor oude auto’s uit dit segment groeit de belangstelling sterk. In 2011 verkochten autobedrijven aan consumenten 26.527 auto’s uit het A-segment in de leeftijd van 13 tot 20 jaar oud. In 2014 waren dit er al 42.535, een stijging van maar liefst 60%. En deze trend zet zich voort; in het eerste kwartaal van 2015 zijn er alweer 13% meer van deze occasions verkocht dan een jaar eerder. Ook de verkopen tussen particulieren onderling nemen sterk toe; met 46% tussen 2011 en 2014.

Zeer korte statijd
Er worden niet alleen meer kleine occasions verkocht, ook worden ze sneller verkocht. Occasions uit het A-segment van 13 tot 20 jaar oud stonden in 2012 gemiddeld nog 63 dagen te koop. Dat is nu gedaald naar 50 dagen, een kwart minder. Over de hele markt bekeken is de gemiddelde statijd van occasions 75 dagen. A-segmenters van 19 jaar oud worden gemiddeld zelfs binnen 42 dagen verkocht. Enkele jaren geleden duurde dat nog 70 dagen.

Lage kosten
De stijging van de verkopen en afname van de statijd komt vooral doordat er meer vraag is naar goedkope auto’s. De auto’s zijn goedkoop om te rijden vanwege het lage gewicht; hierdoor zijn de wegenbelasting en het verbruik laag. Ook onderhouds- en reparatiekosten zijn voor deze kleine auto’s te overzien en de grootste afschrijving is achter rug. De totale kosten voor bijvoorbeeld een oudere Subaru Vivio bedragen 180 euro per maand (o.b.v. 10.000 km per jaar). Enkele jaren geleden was het aantrekkelijk om kleine auto’s nieuw te kopen, vanwege de vrijstelling van BPM en wegenbelasting. Nu die voordelen zijn afgeschaft is de categorie oudere kleine auto’s vaak de goedkoopste om te rijden. Natuurlijk zijn deze goedkope auto’s populair onder jongeren. Maar ook in andere leeftijdsgroepen komt deze trend voor: consumenten uit alle leeftijdsgroepen zijn de afgelopen jaren meer oudere auto’s uit het A-segment gaan kopen. De grootste groep kopers is tussen de 26 en 35 jaar oud.

Populaire modellen
Er bestaan wel grote verschillen tussen modellen. Ook onder de oudere auto’s uit het A-segment zijn er modellen waar weinig vraag naar is. De Daihatsu Move en Kia Pride kennen statijden die zelfs ver boven het gemiddelde van 75 dagen voor de totale markt liggen. De Subaru Vivio en Volkswagen Lupo worden het snelst verkocht, al na zo’n 40 dagen. Hieronder de top 10 modellen met de kortste gemiddelde statijd.

Top 10 modellen van 13-20 jaar uit A-segment met kortste statijd

 

Merk

Model

Aantal B2C verkopen

jan-apr 2015

Gem. stadagen 2012

Gem. stadagen 2015

1

Subaru

Vivio

87

 62,4

 40,7

2

Volkswagen

Lupo

891

 47,5

 40,7

3

Daewoo

Matiz

1.646

 60,1

 41,5

4

Hyundai

Atos spirit

546

 54,5

 41,7

5

Hyundai

Atos multi

90

 47,3

 43,2

6

Ford

Ka

2.816

 51,4

 43,9

7

Daihatsu

Cuore

617

 64,3

 45,3

8

Renault

Twingo

2.387

 58,3

 47,0

9

Daihatsu

Sirion

196

 62,5

 47,2

10

Seat

Arosa

941

 68,1

 48,2

Bron: VWE Trendweb

 

Meer informatie over VWE vindt u op deze pagina.

Blijf op de hoogte! Meld u aan voor onze nieuwsbrief: