Op bezoek | Wat je niet weet, deert toch

Het wantrouwen van de Nederlandse consument in de autobranche zit veel dieper dan we dachten en de oplossing is ver weg, zo viel op te maken uit het Remarketing Event dat gisteren plaatsvond in Baarn.

Hoe herwint de autobranche het consumentenvertrouwen? Met die vraag op zak togen we naar het Remarketing Event, dat gisteren plaatsvond in Baarn. Het programma bevatte de juiste ingrediënten voor het antwoord: een journalist die uitleg geeft over het ontstaan van de dieselfraude, de voorzitter van de Vereniging Aanpak Tellerfraude en parallelsessies over hoe je consumenten (online) aan je bindt.

Imago
Martin Huisman, voorzitter van de Vereniging Aanpak Tellerfraude, trapte af met een uiteenzetting waar het frauderen met kilometerstanden toe leidt. “Uiteindelijk is bij één op de 30 auto’s in Nederland de kilometerteller teruggedraaid – dus ook bij u in de voorraad.” Gemiddeld gaat een consument door dit gedraai ongeveer 1.500 euro het schip in. Huisman toonde een foto van een Nederlands gezin, om aan te geven: dit gezin kan dat geld goed gebruiken. “Natuurlijk, u draait geen tellers terug”, ging hij verder, “maar als u weet dat dit gebeurt, meld het dan. Ik hoor nog te vaak: ik ben geen matennaaier. Maar iemand die een strafbaar feit pleegt, naait u, want uw imago en dat van uw collega’s gaat achteruit”, aldus Huisman, zichtbaar geërgerd over de laconieke manier waarop tellerfraude soms toch nog wordt opgepakt.

De branche houdt de fraude deels zelf in stand. “Als je weet dat er met de door jouw geëxporteerde auto over de grens met de kilometerstand wordt gerommeld, is dat moreel niet net zo verwerpelijk?” En hop: een foto van een mooi Slowaaks gezin, “dat normaliter een lager gemiddeld besteedbaar inkomen heeft dan het eerder getoonde Nederlandse – en ook dit gezin gaat voor die 1.500 euro de boot in.”

En Huisman kraste nog wat dieper. Hij toonde twee soortgelijke auto’s (dezelfde specificaties en uit het zelfde bouwjaar), maar met een verschil in de kilometerstand waarvan elk autobedrijf weet dat die niet klopt. “Waarom staat die advertentie met die lage stand dan toch gewoon online?” vroeg hij zich hardop af.

Volgens de voorzitter van de tellerfraude-stichting wordt het vertrouwen in de branche niet alleen geschaad door criminele activiteiten. Uit een steekproef van 42 advertenties van professionele autobedrijven bleek dat 2/3 van de claims die worden gedaan niet klopt. “Als wordt verkondigd dat een auto een volledig ingevuld onderhoudsboekje heeft, dan moet dat ook zo zijn. Zie hier een advertentie waarin duidelijk een aantal jaren ontbreekt. Wat doet dat met het vertrouwen? Geef geen informatie die niet klopt, wees niet onvolledig maar transparant.”

Lees het gehele verslag incl. video-blog verder bij onze mediapartner Automotive-online.

Blijf op de hoogte! Meld u aan voor onze nieuwsbrief:

Organisatie en mediapartner