Partners

Occasionverkoop 5 procent omhoog

De verkopen van gebruikte auto’s blijven ook dit jaar op een hoog niveau. Na de recordaantallen van vorig jaar eindigt het eerste kwartaal van 2019 bijna 5 procent hoger dan Q1 van 2018. Dat blijkt uit cijfers van RDC.

De occasionverkoop aan consumenten is in het eerste kwartaal van 2019 met 4,94 procent gestegen ten opzichte van Q1 2018. Er gingen dit jaar in Q1 323.349 gebruikte auto’s over de toonbank, tegen 308.113 in dezelfde periode vorig jaar.

De verkopen in de maand maart zijn dit jaar wel iets lager dan een jaar geleden, 109.118 stuks tegenover 113.020 in maart 2018, een daling met -3,45 procent. Maar daar staat tegenover dat maart 2018 een absolute recordmaand was. 
Opmerkelijk daarbij is de verdeling in leeftijdscategorieën. Van auto’s tot 4 jaar oud zijn er 79.395 exemplaren verkocht, goed voor 24,55 procent van de totale occasionverkoop. Van 4 tot 8 jaar oud zijn er vrijwel net zo veel verkocht: 76.535 (23,67 procent). Auto’s van 8 tot 12 jaar oud maken met 58.437 stuks 18,07 procent van het totaal uit. 

Top 5
In de rangorde per merk zien we een kleine verschuiving. Opel ziet zijn marktaandeel dalen van 8,22 naar 7,91 procent. En dat, terwijl het totaal aantal verkochte Opel-occasions in Q1 van dit jaar toch echt licht is gestegen: van 25.312 in 2018 naar 25.568 dit jaar. 

Top 5 marktaandeel automerken Q1 2018-2019

 

2019

2018

1 Volkswagen

11,53 %

10,93 %

2 Peugeot

  8,47

  8,87

3 Renault

  8,01

  8,12

4 Opel

  7,91

  8,22

5 Ford

  7,28

  7,45

Bron: RDC

Premium merken
Opmerkelijk is de stijging bij de premium merken in het eerste kwartaal. BMW zag zijn occasionverkopen stijgen van 13.524 stuks in 2018 naar 15.849 in 2019 (+17,19 procent), terwijl Audi groeide van 10.263 exemplaren in 2018 naar 11.723 in 2019 (+14,23 procent). Land Rover ging van 1.193 in 2018 naar 1.493 in 2019 (+25,15 procent) terwijl gebruikte Jaguars zelfs stegen van 688 stuks in Q1 2018 naar 918 in 2019, een groei met maar liefst 33,43 procent. 

Maar dan is er Tesla, dat in het eerste kwartaal van 2018 nog 189 occasions verkocht, terwijl dat er dit jaar 577 waren. Met een groei van 205,29 procent is dit merk de relatieve koploper van het eerste kwartaal van 2019. (FvL)
 

Blijf op de hoogte! Meld u aan voor onze nieuwsbrief: