Occasionmarkt groeit in cross-overs en SUV’s

Met een totaal van 109.519 stuks is de b2c-verkoop van gebruikte auto’s in februari van dit jaar opnieuw veelbelovend gegroeid. Het is goed te zien dat de populariteit van de hoge modellen steeds meer doordringt in de occasionmarkt. Elektrische auto’s houden zich voorlopig nog op de achtergrond.

De b2c-verkoop was in februari van dit jaar 4,75 procent hoger dan in februari 2019: 109.519 tegenover 104.550. De totale occasionverkoop van bedrijven aan consumenten over de eerste twee maanden van 2020 is met 214.185 stuks zelfs 5,85 procent hoger dan een jaar eerder. Het zijn optimistische cijfers. De groei is redelijk verdeeld over de markt, de meeste merken profiteren mee. Alleen Ford en Honda dalen ieder -3 procent en Open daalt zelfs -4,32 procent. 

Sterke groeiers
Afgelopen maand zagen we al dat het merk Mazda flink in de lift zat, en die stijging zette in februari door met een toename van ruim 25 procent over de eerste twee maanden van dit jaar. De groei zit hem bij dit merk vooral bij de cross-over en SUV-modellen CX-3 en CX-30, die ieder hun omzet van februari 2019 in 2020 wisten te verdubbelen. 
Een andere groeier is Audi, dat bijna 24 procent groei noteert over de eerste twee maanden van dit jaar en ook hier zit de toename in de SUV-achtigen, die bij Audi een Q in hun naam hebben. Met name de kleine Q2 en Q3 boeken hier een groei en noteren respectievelijk 60 en 80 procent groei over januari en februari. Maar de aantallen zijn nog bescheiden, 217 Q2’s en 320 Q3’s. Het volume zit bij Audi in de gangbare hatchback A3/S3/RS3, die noteert over januari en februari 2020 een totaal van 2.738 verkochte exemplaren, waarmee een groei van bijna 25 procent wordt gerealiseerd ten aanzien van dezelfde periode vorig jaar. De grote leider in deze markt is natuurlijk de Renault Captur, die in januari en februari 2.289 keer als occasion aan consumenten werd verkocht en die daarmee bijna 20 procet groei realiseert.

EV groeit bescheiden
Tesla mag dan tot de grote merken behoren als het gaat om nieuwe auto’s, als het om occasionverkopen gaat is het merk nog een exoot. Dat blijkt ook nu weer, in februari 2020 zijn er 185 gebruikte Tesla’s verkocht, een daling met -9,73 procent. 
Datzelfde geldt voor andere elektrische modellen, overal blijkt dat occasions met een stekker nog geen gemeengoed zijn. De verkoop van gebruikte Renault Zoe’s groeide in februari met dik 100 procent, maar in aantallen gaat het slechts om 83 exemplaren dit jaar tegen 41 in februari 2019. Bij de Nissan Leaf zien we hetzelfde, een stijging van 100 procent, want 32 exemplaren in februari 2019 en 64 exemplaren afgelopen maand. 

Bron: RDC

Tekst: Freek van Leeuwen

Blijf op de hoogte! Meld u aan voor onze nieuwsbrief: