Partners

Nu ook Car-Pass voor import-auto’s in België

De Belgische Car-Pass wordt vanaf 1 januari 2019 uitgebreid. Ook bij import-occasions moet dan de kilometerhistorie worden weergegeven. Daarnaast moet op iedere Car-Pass de CO2-emissie worden vermeld. 

De plannen van minister van Economie Kris Peeters om de Car-Pass uit te breiden, zijn in november door de Belgische Kamer aangenomen. De uitbreiding van de Car-Pass is er expliciet op gericht om tellerfraude met geïmporteerde occasions aan te pakken, zei minister Peeters eerder dit jaar tegen VRT Nieuws. Aanvankelijk leek het er op dat de uitbreidingen stapsgewijs in 2019 en in 2020 zouden worden ingevoerd, maar Car-Pass meldt nu toch 1 januari 2019 als invoerdatum voor alle wijzigingen. 

Vanaf de jaarwisseling moet bij auto’s die als occasion in België zijn geïmporteerd, de kilometerhistorie worden vermeld. Hoe dat precies vorm moet krijgen, is niet duidelijk. Belgische media schrijven dat importeurs en fabrikanten die kilometerhistorie uit hun centrale database moeten halen. 

NEDC/WLTP
Voortaan moet op de Car-Pass ook de emissienorm van het voertuig worden vermeld en de feitelijke  CO2-emissie, met daarbij de vermelding of die is gemeten met de NEDC- of de WLTP-testcyclus. Aspirant-kopers kunnen daar direct aan zien in welk belastingtarief ze vallen en welke milieuzones ze wel of niet in mogen. 

Eventuele openstaande recall-acties worden na 1 januari ook op de Car-Pass vermeld, en bij voertuigen die schade hebben gehad ook of er nog een keuring nodig is. 

Bij de invoer van kilometerstanden is het vanaf 1 januari niet langer mogelijk om kilometerstanden binnen vijf dagen na een bezoek aan de werkplaats door te geven, dit moet voortaan direct als de auto in de werkplaats komt. En het doorgeven van kilometerstanden per fax is dan niet meer mogelijk. (FvL)
 

Blijf op de hoogte! Meld u aan voor onze nieuwsbrief: