Partners

Met een lichte groei het jaar uit?

Het ziet er naar uit dat de occasionmarkt met een plusje het jaar uit gaat. In november zijn de b2c-verkopen met ruim 3 procent gestegen en over het hele jaar tot 1 december is het aantal b2c-transacties toegenomen met iets meer dan 2 procent. Dat blijkt uit cijfers van RDC.
 

Het totaal aantal b2c-transacties van gebruikte auto’s bedroeg in november van dit jaar 109.167, dat is een groei van 3,38 procent ten opzichte van november 2018. Over de eerste elf maanden gemeten zijn er 1.175.121 gebruikte auto’s b2c verhandeld, en dat komt neer op een groei met 2,13 procent. 
Als we de cijfers per merk bekijken, zien we dat ieder merk er dit jaar iets op vooruit is gegaan. Sommigen zelfs meer dan ‘iets’, zoals Volkswagen, waarvan dit jaar 136.372 exemplaren aan consumenten zijn verkocht, een toename van 6,18 procent. Volkswagen was al het best verkopende merk en is dat nu weer. Ook de rest van de Top 5 verschuift niet, al scoren de andere vier merken negatief in vergelijking met vorig jaar:

TOP 5 automerken b2c 

MERK

Aantal jan-nov 2019

+/- t.o.v. jan-nov 2018

Volkswagen

136.372

+ 6,18%

Peugeot

  98.516

-  1,46  

Opel

  95.613

-  3,12  

Renault

  90.748

-  2,93

Ford

  83.536

-  0,07

De sterkste groeier in 2019 is natuurlijk (weer) Tesla, van dat merk zijn er in de eerste elf maanden van dit jaar 1.603 gebruikte exemplaren b2c verkocht, een groei met 129,66 procent. Een andere opmerkelijke stijger is Skoda, dat met 13,15 procent is gestegen naar 21.706, en Mini groeide dit jaar met 17,65 procent naar 16.646 verkochte exemplaren. Dat Jeep de laatste jaren weer enigszins een volumemerk begint te worden, is ook terug te vinden in de verkoopcijfers van occasions. Voor dit merk groeiden de b2c-aantallen met 27,49 procent naar 1.994 stuks. (FvL)

Bron: RDC

Blijf op de hoogte! Meld u aan voor onze nieuwsbrief: