Partners

Met de e-occasion is prima handel te drijven

2018 wordt het kanteljaar wat betreft elektrische mobiliteit. Dan ontdekt namelijk de particulier de EV die dan rond de 30.000 euro kost en waarmee je minimaal 300 kilometer ver komt. Die voorspelling deed professor Maarten Steinbuch van de TUe gisteren voor een zaal van auto-remarketeers. Die wilden uiteraard weten of er straks nog wat valt te verdienen aan de e-occasion.

Prof.dr.ir. Maarten Steinbuch, Automotive Technology, hoogleraar aan de Technische Universiteit Eindhoven

Prof.dr.ir. Maarten Steinbuch, Automotive Technology, hoogleraar aan de Technische Universiteit Eindhoven

Steinbuch sprak gisteren op de eerste Remarketing Lounge van het jaar. Hij trok een volle zaal, wat hem hoopvol stemde. Want hoewel de hausse aan (semi) elektrische auto’s pas de komende jaren op gang zal komen, zal de elektrische of plug-in occasion de particulier straks aan de stekker moeten krijgen. Bovendien maakte hij van de gelegenheid gebruik de remarketeers op te roepen de huidige (PH)EV’s toch vooral niet allemaal naar het buitenland te verschepen. “We willen deze auto’s in Nederland houden. Waarbij de auto’s in mijn overtuiging een goede prijs kunnen opleveren. Misschien dat de handel nog kennis mist om de auto’s goed te vermarkten”, aldus Steinbuch.

Ontwikkelingsmiljarden

Dat ‘kennisgat’ wilde de professor graag opvullen. Aan bod kwamen indrukwekkende cijfers over de exponentiële groei van bijvoorbeeld de rekenkracht van een auto. Dat de toekomst is aan de elektrische auto, is volgens Steinbuch sowieso zonneklaar. Misschien dat waterstof een rol gaat spelen in het vrachtvervoer en luchtvaart. De verbrandingsmotor is in ieder geval voorbij. Steinbuch: “Gewone auto’s zullen de komende tien, misschien twintig jaar nog gewoon te koop zijn, maar de fabrikanten steken er hun ontwikkelingsmiljarden niet meer in. Ze verdienen het gewoon niet meer terug. Die ontwikkeling zal plaatsvinden tussen nu en 10 jaar.”

Giga-batterijfabriek

Tesla is volgens de Professor, zelf ook vervend Tesla-rijder, een goed voorbeeld hoe snel het kan gaan. In 2017 opent de fabrikant een nieuwe giga-batterijfabriek. Miljarden worden er in gestoken. De resultaten zullen meteen

De auto wordt een iPad op wielen; nu al zijn er 100 miljoen softwareregels in een auto

De auto als iPad op wielen; nu al zijn er 100 miljoen softwareregels in een auto

zichtbaar worden: in 2018 zal een 300 kilometer range voor een auto van 30.000 euro gewoon zijn. Wellicht dat Tesla het al een jaar eerder voor elkaar krijgt. “Kijk naar de nieuwe Nissan Leaf. Die heeft sinds dit jaar al een range van ruim 200 kilometer. De Chevrolet Bolt, die dit jaar op de markt komt, krijgt zelfs volgens de berichten een range van 320 kilometer.”

4 cent per kilometer

Het succes van de elektrische auto zal grotendeels afhangen van het prijsplaatje, erkent Steinbuch. Restwaarde is daarbij belangrijk. Gaat de consument straks een stekker Mitsubishi Outlander kopen? Of een Nissan Leaf? De professor is ervan overtuigd dat de particulier nu al goede deals kan maken. Al hangt dat af van verschillende factoren. Bijvoorbeeld of die thuis kan laden. “Zelf rijd ik voor 4 cent per kilometer omdat ik thuis laad. Het scheelt me jaarlijks ook nog eens tien vrije dagen omdat ik tegenwoordig geen tijd meer kwijt ben om te tanken.”

Ook al verliest de batterij van een elektrische auto door de jaren heen wat aan capaciteit, dan nog kunnen particulieren een uitstekende deal maken met een EV. Uit onderzoek blijkt dat gemiddeld na 2000 cycles de batterij nog 80% capaciteit over heeft. Die grens wordt doorgaans bereikt na 5 jaar. Steinbuch: “En wat dan nog? Op 80% capaciteit kan je nog prima rijden. Daar is gewoon handel voor. De batterij is momenteel gewoon geen issue.”

BRON: Trends in Autoleasing

Blijf op de hoogte! Meld u aan voor onze nieuwsbrief: