Partners

Markt onverminderd hoog, Mini stijgt spectaculair

De stijgende lijn in de occasionverkopen blijft doorzetten. Al is de stijging in de maand april wat afgevlakt, over de eerste vier maanden van het jaar is de groei nog altijd ruim 4,5 procent. Dat blijkt uit cijfers van RDC. 

In april 2019 zijn in totaal 100.425 gebruikte auto’s aan consumenten verkocht, tegen 97.363 in april vorig jaar, dat is een stijging van 3,14 procent. Over de eerste vier maanden van dit jaar is de stijging nog sterker. Van 1 januari tot en met 30 april van dit jaar zijn er 423.775 occasions verkocht, tegen 405.466 in de eerste vier maanden van vorig jaar. Dat is een groei van 4,52 procent.

Stijging
Kijken we naar de verkopen per merk, dan valt op dat met name Mini dit jaar een enorme stijging in de occasionverkoop beleeft. In april 2019 zijn er 1.453 stuks verkocht, tegen 1.140 in april vorig jaar. Over het hele jaar 2019 komt de verkoop van gebruikte Mini’s op 5.853 exemplaren, terwijl dat er in de eerste vier maanden van 2018 nog maar 4.513 waren. Daarmee scoort het merk een stijging over de maand april van 27,46 procent en over de eerste vier maanden van het jaar zelfs 29,69 procent! 
Afgezien van enkele exoten is er geen enkel ander merk waarvan de occasionverkoop dit jaar zo sterk is toegenomen. Alleen Jaguar scoort met 30,22 procent over de eerste vier maanden van het jaar een fractie hoger. 

Hyundai en Kia
De dalers zijn minder uitgesproken. Hyundai verloor in de maand april -5,0 procent van zijn verkopen, maar over de eerste vier maanden slechts -1,93 procent, Kia verloor in die periode -2,14 procent. DS verloor over de eerste vier maanden -3,51 procent 

Bij de leeftijdscategorieën valt op dat de groep verkochte auto’s van 0 tot 4 jaar maar weinig groter is dan de daarop volgende groep van 4 tot 8 jaar: respectievelijk 104.249 en 99.505. Het aantal verkochte occasions van 8 tot 12 jaar bedraagt 76.724 en het aantal ouder dan 12 jaar is 143.297. (FvL)

Bron: RDC

Blijf op de hoogte! Meld u aan voor onze nieuwsbrief: