Partners

Kwart minder BPM afdracht op import-occasions

Heumen, woensdag 19 februari 2014 - Het BPM-bedrag dat bij import van gebruikte auto's wordt betaald, is de afgelopen jaren flink gedaald. Van 2011 naar 2013 scheelt dit per auto zelfs ruim 25 procent. De belangrijkste reden hiervoor is de toepassing van de nieuwe BPM berekening. Verder blijkt dat steeds meer gebruik wordt gemaakt van taxatierapporten bij de BPM-aangifte. Dat blijkt uit gegevens van het Ministerie van Financiën die door Euro Auto Logic zijn opgevraagd.

De daling van de rest-BPM aangifte op een importauto wordt met name veroorzaakt door een lagere bruto BPM als gevolg van de CO2-heffing en door een toename in het gebruik van taxatierapporten ten koste van aangifte middels de afschrijvingstabel. Bij de import van gebruikte voertuigen is in 2011 in 73.000 gevallen gebruik gemaakt van de afschrijvingstabel, in 2012 bijna 57.000 keer en in 2013 (t/m Q3) 46.000 keer. Toepassing van de tegenbewijsregeling middels taxatie steeg van 7.00 keer in 2011 naar 9.500 keer in 2012 en bijna 15.000 keer in de eerste drie kwartalen van 2013. Het gebruik van de koerslijst is ook licht gestegen, van 7.000 in 2011 naar 10.000 keer in 2012 en 8.200 keer in de eerste drie kwartalen van 2013.

Artikel 8
In deze cijfers zijn de artikel 8-BPM vergunninghouders apart meegenomen. Dit zijn bedrijven die een vergunning hebben om de BPM pas te voldoen in de maand die volgt op de tenaamstelling van de auto. In de praktijk zijn dit de meeste grotere parallel-importeurs. Bij de artikel 8-BPM vergunninghouders is het aantal aangiftes met tabel gedaald van 12.000 in 2011 naar 8.600 in de eerste drie kwartalen van 2013.

Volgens de cijfers was de jaaropbrengst BPM uit parallelimport in 2011 nog 158 miljoen euro, tegen bijna 132 miljoen euro in 2012. Over de eerste drie kwartalen van 2013 was de BPM-opbrengst (exclusief artikel 8-BPM vergunninghouders) bijna 96 miljoen euro. De totale jaaropbrengst BPM uit parallelle import is dus licht gedaald.

WOB-procedure
Euro Auto Logic, een zusterbedrijf van Bolsenbroek & Parners, heeft de cijfers bij het Ministerie van Financiën opgevraagd middels een WOB-procedure. "Wij leveren logistieke en juridische dienstverlening aan parallelimporteurs", aldus Mr. Sacha Bothof van Euro Auto Logic. "Binnen die markt is er zakelijke nieuwsgierigheid naar de ontwikkelingen van de parallelimport, vandaar dat we deze cijfers hebben opgevraagd."

Overzicht import in aantallen en opbrengst per auto:

totaal geïmporteerd incl. nieuwe auto's:

Jaar

Totaal aantallen

Totaal opbrengst

Per auto

2011

115.367

€ 158.681.637

€ 1.375

2012

102.092

€ 131.939.567

€ 1.292

2013*

93.935*

€   95.841.877*

€ 1.020*

 

 

 

 

*eerste 9 maanden van 2013

 

 

 

Voor meer informatie over Bolsenbroek & Partners gaat u naar deze pagina.

Blijf op de hoogte! Meld u aan voor onze nieuwsbrief: