Partners

Juni topmaand voor verkoop MPV

Gebruikte MPV’s gekocht voor gezinsvakantie

Heerhugowaard, 23 mei 2014. Occasionkopers hebben nog altijd veel belangstelling voor MPV’s. Aankomende maand is de periode waarin er gemiddeld de meeste MPV’s worden verkocht.

MPV’s worden vooral gebruikt door gezinnen met meerdere kinderen, bij uitstek voor gezinsuitjes en vakanties. Zodra in het voorjaar het seizoen hiervoor begint, worden er dan ook duidelijk meer MPV’s verkocht. In de maanden maart tot juli kopen particulieren maandelijks gemiddeld 11.150 gebruikte MPV’s van autobedrijven. In de maanden daarna, van augustus tot december, loopt dit terug tot gemiddeld 9.300 occasions per maand. De verkopen liggen in het voorjaar dus 20% hoger. De topmaand voor gebruikte MPV’s is juni, met gemiddeld 11.510 B2C verkochte occasions.

Verschuiving naar compacte MPV’s
De belangstelling voor gebruikte MPV’s daalt licht. In de eerste vier maanden van dit jaar zijn er 41.066 occasions B2C verkocht, 1,2% minder dan in 2013. Groter zijn de verschillen per deelsegment. Belangstelling voor de grootste MPV’s (zoals de Renault Espace en Chrysler Voyager) neemt al jaren af. Verkopen van deze occasions daalden dit jaar 12,3%. Daarentegen groeien de verkopen van kleine MPV’s juist, zoals de Opel Meriva en Nissan Note. Oorzaken voor deze verschuiving zijn dat er steeds meer modellen compacte MPV’s op de markt komen en dat consumenten steeds vaker kiezen voor auto’s die goedkoper in wegenbelasting en zuiniger zijn.

Occasion verkopen door autobedrijven aan consumenten (B2C)

 

2014 jan-apr

2013 jan-apr

Groei 2014

Segment L: Mini-MPV

12.364

11.686

5,8%

Segment M: Midi-MPV

24.570

25.159

-2,3%

Segment N: MPV

4.132

4.709

-12,3%

Totaal MPV

41.066

41.554

-1,2%

Populairste modellen
Veruit de meest verkochte MPV is de Renault Scénic. Wel was dit het model waarvan het absolute aantal B2C verkopen van dit jaar het meeste daalde. De volgorde in de occasion top 5 bleef onveranderd. Opel is sterk vertegenwoordigd in deze klasse met de nummers 2 en 3 in de verkooplijst, de Meriva en Zafira. Modellen waarvan B2C verkopen sterk groeien zijn de Ford B-max (+170%), Mercedes-Benz B-klasse (+24,1%), Kia Venga (+61,5%) en Citroën C4 Picasso (+14,1%).

Top 10 modellen occasion verkopen B2C

 

Model

2014 jan-apr

2013 jan-apr

Groei 2014

1

Renault Scénic

6.083

6.604

-7,9%

2

Opel Zafira

3.359

3.470

-3,2%

3

Opel Meriva

2.118

2.158

-1,9%

4

Citroen Xsara Picasso

1.711

1.832

-6,6%

5

Ford C-max

1.617

1.581

2,3%

6

Mercedes-Benz A-klasse

1.553

1.580

-1,7%

7

Toyota (Corolla) Verso

1.196

1.503

-20,4%

8

Volkswagen Touran

1.412

1.447

-2,4%

9

Renault Espace

1.211

1.442

-16,0%

10

Mitsubishi Space Star

1.018

1.064

-4,3%

Voor meer informatie over VWE of contact gaat u naar deze pagina.

Blijf op de hoogte! Meld u aan voor onze nieuwsbrief: