Partners

Japiecars Big Data Analytics trekt alle emotie uit remarketing

Jaren is eraan gebouwd, maar inmiddels draait de Big Data Analytics occasionsoftware van Japiecars bij menig dealerholding en leasemaatschappij. Het verschil met andere occasion-dataleveranciers ziet hem ‘onder de motorkap’, zegt Ronald Scholtus van Japiecars. Maar wellicht belangrijker: de emotie is definitief uit de remarketing gehaald.

De waarde van het beheerde occasionportfolio bedraagt bij Japiecars inmiddels al meer dan een half miljard euro, stelt het bedrijf dat een kleine twee jaar op de markt is. Dealerholding VKV Groep ging als eerste overstag, inmiddels werken onder andere ook Louwman Dealerbedrijven, Rüttchen en Vaartland.nl met de software. Waarom deze bedrijven ervoor kozen? Volgens Scholtus vooral omdat JapiecarsPRO, zoals het softwarepakket voluit heet, de beste ondersteuning biedt in de huidige dynamische occasionmarkt. “Ons systeem houdt real-time de restwaarde-ontwikkelingen in de markt bij. De technologie is portaal-, land- en taalonafhankelijk, waardoor occasionprijzen transparant, inzichtelijk en vergelijkbaar kunnen worden gemaakt in heel Europa. De betrouwbaarheid, compleetheid en onafhankelijkheid van het systeem is daarbij voor klanten een groot voordeel.”

Wasstraat
Een team van developers en data scientists, zoals Scholtus zijn collega’s noemt, is dagelijks bezig om de technologie te verbeteren die de enorme bak met data analyseert die iedere 24 uur binnenkomt. Klanten moeten met deze data de restwaarde én courantheid van hun (occasion)park heel exact kunnen bepalen. Daarbij kan iedere klant van Japie door haar eigen bril naar de markt kijken. Als die bijvoorbeeld alleen een analyse wil van een bepaald merk verkocht bij merkdealers, dan kan dat. “Alles wat we doen maken we meetbaar. Zo hebben we dat onlangs samen met een klant de omloopsnelheid zien stijgen met 22 procent in combinatie met de optimalisatie van de marge”, aldus Scholtus.

Voor leasemaatschappijen is in veel gevallen zaak naast de restwaarde ook de courantheid én het juiste afzetkanaal te vinden voor een specifieke einde-contractauto. JapiecarsPRO dient in zulke gevallen als wasstraat, zegt Scholtus. “Stel er komen 300 auto’s van een bepaald model terug, wij kunnen niet alleen laten zien hoe courant de individuele of groepen auto’s zijn, maar ook inzicht geven in welk kanaal de specifieke auto het meest gaat opbrengen. Niet gebaseerd op gefragmenteerde of historische data, want dan ben je per definitie altijd te laat, maar op basis van real-time, complete en betrouwbare data.”

Batch witte auto’s
Die ‘actualiteit’ maakt het ook mogelijk voor klanten een melding in te stellen als een leasemaatschappij bijvoorbeeld een batch witte auto’s uit de private lease op de markt zet. Zo’n aantal dezelfde auto’s in de remarketing zetten heeft altijd invloed op de markt, benadrukt Scholtus. “Dat is informatie die je als remarketeer wilt hebben.” Overigens kan dergelijke data ook prima gebruikt worden om vooraf te bepalen welke auto’s je inkoopt. Waarbij het bedrijf benadrukt dat alle analyses die uit het systeem rollen vrij zijn van enige emotie. Dit laatste is volgens Scholtus in de remarketingbranche nog altijd een (te grote) factor van belang.

Bron: TrendsinAutoleasing

Blijf op de hoogte! Meld u aan voor onze nieuwsbrief: