Het nieuwe jaar begint lekker

Terwijl in januari 2020 de verkoop van nieuwe auto’s met zo’n 3.000 stuks is teruggelopen ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder, is het aantal b2c occasionverkopen gegroeid met ruim 6,5  procent. Dat blijkt uit cijfers van RDC.

In januari 2019 zijn er 109.635 occasions b2c verkocht, maar in januari 2020 zijn dat er 116.927, een verschil van 7,292 stuks en een groei van +6,65 procent. Opmerkelijk is de sterke groei van Mazda. 

Natuurlijk zijn alle ogen gericht op de elektrische auto’s en dan met name op Tesla, dat immers bij de nieuwe auto’s afgelopen jaar een recordverkoop scoorde. Na de jaarwisseling ging Tesla in de nieuwverkoop flink onderuit, maar de verkoop van gebruikte Tesla’s groeide in januari toch een beetje, van 189 naar 218 exemplaren, dus een plus van 15,3 procent. Opmerkelijk is dat daarbij de Model 3 leidend is met 132 verkochte exemplaren tegen 68 stuks van de Model S. 
Bij Renault groeide de verkoop van gebruikte Zoe’s in januari van 43 i 2019 naar 113 stuks in januari 2020. 

Mazda scoort
Terwijl bij de nieuwe auto’s Volkswagen op kop gaat met de Polo, scoort het merk bij de b2c-occasionverkopen een gemiddelde groei van 9,5 procent, vrijwel hetzelfde als de groei die Suzuki en BMW scoren en een fractie lager dan Nissan. Uitschieter is in januari het merk Mazda met precies 2.200 verkochte occasions tegenover 1.609 een jaar eerder, een groei van +36,73 procent. Bij dit merk zijn het vooral de CX5 (539 tegen 320) en de CX3 (293 tegen 125) die de grootste aantallen scoren. Op enige afstand volgen Audi (van 3.894 naar 4.936 stuks, +26,8 procent) en Skoda (van 1.997 naar 2.477, +24 procent). 

Bron: RDC

Blijf op de hoogte! Meld u aan voor onze nieuwsbrief: