Partners

Grote update Indicata biedt meer inzicht occasionvoorraad

Nieuwegein, 30 juni 2015 – Een jaar na de lancering van het online business intelligence platform Indicata krijgt het systeem nu een grote update. Het aantal zoekfilters is uitgebreid, het wordt  makkelijker om tussen meerdere vestigingen te benchmarken en alle data is direct en makkelijk naar Excel te exporteren.

Het online business intelligence platform Indicata helpt importeurs en dealerholdings om de prestaties per dealervestiging te analyseren, vergelijken en advies te geven. Grote en kleinere autobedrijven kunnen met Indicata continu de marktpositie van hun occasions monitoren. Ze kunnen in verschillende stadia waarnemen welke positie hun occasions in de markt innemen. Op het moment van inkopen of inruilen van een auto, is het bijvoorbeeld mogelijk om via Indicata te zien hoe courant een auto is, hoeveel van dergelijke auto’s in de markt worden aangeboden en wat de nieuwste vraagprijzen zijn. Is een auto eenmaal in voorraad, dan geeft Indicata direct inzicht hoe de vraagprijs van de auto zich verhoudt tot de vraagprijzen van andere aanbieders.

In de pas

Autorola is specialist op het gebied van online remarketing en IT-oplossingen en werkt continu aan verbetering en uitbreiding van Indicata. In de nieuwste update zijn nu talloze grote en kleine aanpassingen gedaan die het gebruiksgemak en de effectiviteit van het platform verbeteren. Een belangrijke KPI die Indicata aangeeft, is Over First Price to Market. Dit geeft real-time aan welke auto’s vanaf het moment van adverteren in prijs onaantrekkelijker zijn geworden door veranderingen in de markt. Nieuw is dat het afschrijvingsrisico voor auto’s die als Over First Price to Market worden aangemerkt in bedragen (EUR) wordt uitgedrukt .

Een andere aanvulling in de nieuwe update is dat Indicata nu op verschillende manieren KPI’s kan filteren. Dat kan nu onder meer per automerk, zodat het makkelijk is om te zien hoe de prestaties van occasions van bepaalde merken zich verhouden tot de markt. Voor importeurs en dealers is het van belang dat nu ook alle occasions kunnen worden uitgefilterd die onder het occasionlabel vallen. En het is nu ook mogelijk om demo-auto’s of voorgeregistreerde auto’s uit te sluiten op basis van kilometerstand.

Benchmarken

Een belangrijk instrument voor importeurs en dealerholdings is dat ze nu per regio de prestaties van de verschillende vestigingen kunnen bekijken. Het is nu mogelijk om in Indicata een bepaald deel van Nederland afzonderlijk te bekijken om te zien hoe de verschillende vestigingen in die regio ten opzichte van elkaar presteren. Ook benchmarken tussen meerdere vestigingen van hetzelfde bedrijf is nu mogelijk.

Behalve de positie in de markt houdt Indicata ook in de gaten hoe het autobedrijf zijn eigen occasions adverteert. Zo is er nu een signalering die aangeeft wanneer van een bepaalde occasion te weinig foto’s zijn ingevoerd in de online advertenties. Ook geeft Indicata het aan wanneer van een occasion in lange tijd de prijs niet is aangepast.

Daarnaast omvat de update ook een nieuw algoritme voor het zoeken van gelijksoortige auto’s op occasionsites en speciaal voor Nederland en Zweden is het nu mogelijk om in de voorraadlijst auto’s te zoeken op kenteken.

Excel

Een ander belangrijk instrument voor de importeur en dealerholdings is dat het groepsoverzicht met de verschillende vestigingen, de bijbehorende voorraadlijst en de verschillende KPI’s direct naar Excel te exporteren zijn.

De ontwikkeling van het business intelligence platform gaat onafgebroken door. Nog dit jaar worden er een aantal nieuwe updates verwacht, met daarin onder meer de mogelijkheid om binnen een straal van (KM) te zoeken. Bovendien wordt er nu hard gewerkt aan een mobiele toepassing (App) van Indicata.

Over Indicata

Indicata biedt een unieke oplossing om het rendement op gebruikte auto’s te verbeteren en restwaardes te verhogen. Aan de hand van realtime data krijgen importeurs, dealerholdings, dealerbedrijven en fleetowners direct inzicht in de markt. Voorraden, prijzen, vraag en aanbod zijn meteen inzichtelijk. Indicata is een internetplatform dat het totale actuele aanbod van gebruikte auto’s monitort. Dit gebeurt door het verzamelen van realtime data van occasionportals en websites van importeurs, dealers en occasionbedrijven.

Het Indicata-dashboard geeft realtime KPI’s, rapporten en analyses. Importeurs, dealerholdings, dealerbedrijven, autobedrijven, fleetowners en verhuurbedrijven, maar ook banken, verzekeraars etc. hebben dankzij deze informatie direct inzicht in hun marktpositie. Ondernemingen kunnen het eigen netwerk monitoren en real-time de ontwikkeling van vraag en aanbod volgen. Aan de hand hiervan kan men prijsstrategieën bepalen, restwaardes beschermen en de winstgevendheid verhogen.

Meer informatie over AUTOROLA vindt u op deze pagina.

Blijf op de hoogte! Meld u aan voor onze nieuwsbrief: