Partners

Gebruikte Tesla’s gered door bijtelling en supercharger

Met de dramatische verlaging van de nieuwprijzen die Tesla heeft doorgevoerd, komen natuurlijk de prijzen van gebruikte auto’s van het merk onder druk te staan. Toch hebben gebruikte Tesla’s nog iets dat nieuwe niet hebben.

Op 6 maart jl. heeft Tesla de nieuwprijzen van de Model S, Model X en zelfs de pas uitgekomen Model 3 verlaagd met percentages tot ruim 30 procent. De prijsverlaging bedraagt in Nederland in sommige gevallen meer dan € 50.000, heeft AutoWeek uitgerekend. Wereldwijd hebben Tesla-eigenaren geprotesteerd tegen de prijsverlaging. Op 11 maart heeft Tesla vervolgens weer een prijsverhóging afgekondigd, maar dat is slechts zo’n 3 procent. Die verhoging gaat bovendien pas op 18 maart in, dus wie snel is, kan ‘m nog vermijden.

Per saldo zijn de prijzen van nieuwe Tesla’s dus flink in waarde gedaald. Je zou denken dat de verkoop van jong gebruikte Tesla’s dan inzakt.

Duurdere modellen

De prijsverlaging raakt in ons land met name de gebruikte Tesla’s van 2018 en dan vooral de duurdere modellen, zoals de P85D, P90D en P100D. Maar toch valt de schade nog mee, vindt Bert Langendijk. Hij is mede-eigenaar van Verhoeks Exclusief in Lunteren, een bedrijf dat zich sinds vijf jaar specialiseert in gebruikte Tesla’s. Hij merkt weinig van een dalende interesse voor occasions van het merk. “Je moet niet vergeten dat na de prijsdaling van 6 maart, er eergisteren weer een prijsstijging van 3 procent is aangekondigd”, zegt hij. “Maar het belangrijkste is dat de occasions van bouwjaar 2018 of ervoor nog een aantal jaren lang onder de 4 procent bijtelling vallen van het totale bedrag. Dat voordeel heb je niet als je een nieuwe van 2019 koopt. Bovendien geldt voor de Tesla’s die tenaamgesteld zijn voor 04-2017 nog dat ze gratis gebruik kunnen maken van de Tesla Supercharger. Juist voor mensen die veel kilometers rijden, is die combinatie belangrijk. Die hebben liever een Model S met gebruik van Supercharger en het oude bijtellingstarief, dan een nieuwe auto die dat allemaal niet heeft.”

Kennismakingsfase

Voor de internationale markt verwacht Langendijk ook geen dramatische waardedalingen. “Wij verkopen 50 tot 60 procent van onze voorraad naar het buitenland. In veel Europese landen zijn ze nog niet zo ver als wij, ze zitten nog in de kennismakingsfase wat betreft elektrische auto’s en ze hoeven daar de nieuwe auto’s ook niet per se te hebben. De vraag richt zich daar dus niet zo op nieuwe Tesla’s, er is meer belangstelling voor gebruikte auto’s en die vraag houdt de prijzen toch op niveau.”

Blijf op de hoogte! Meld u aan voor onze nieuwsbrief: