Partners

Facebook Deutschland wil grootschalig occasions aanbieden

In Duitsland is een samenwerking op komst van Facebook met de twee occasionportals Heycar.de en Gebrauchtwagen.de. De bedoeling is dat hun advertenties op de marketplace van Facebook worden gepresenteerd.

De marketplace van Facebook dient in principe voor advertenties van individuen. Iedereen die zijn oude tuinstoelen van de hand wil doen, kan ze daar adverteren. Er staan dus ook particulier aangeboden gebruikte auto’s op. Maar Facebook wil in Duitsland nu ook grootschalig advertenties van occasionportals uitserveren. Dat meldt het Duitse blad Business Insider. “Op deze manier kunnen we onze gebruikers een breder aanbod van gebruikte auto’s presenteren”, zegt Henner Blömer van Facebook Deutschland, Österreich en Zwitserland tegen BI. In Autohaus zegt dezelfde Blömer dat in Duitsland dagelijks 24 miljoen mensen Facebook gebruiken, en dat FB in de Verenigde Staten marktleider is in de online markt voor gebruikte auto’s.

Marktaandeel

De plannen worden nu uitgewerkt door Facebook in samenwerking met Gebrauchtwagen.de en Heycar (van Volkswagen). Deze portals zijn maar kleine spelers. De internetmarkt voor gebruikte auto’s wordt gedomineerd door AutoScout24 en Mobile, die zouden volgens het Handelsblatt zeker 80 procent van de markt in handen hebben. De advertenties van Gebrauchtwagen en Heycar moeten gewoon meelopen wanneer een Facebook-gebruiker een zoekopdracht plaatst op FB-marketplace.  De twee portals hopen hiermee hun marktaandeel te vergroten. Facebook op zijn beurt hoopt met het bredere aanbod aan gebruikte auto’s meer traffic te genereren. In de Verenigde Staten, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk worden al langer gebruikte auto’s van occasionportals op Facebook gepresenteerd. (FvL)

Foto: Focus.de

Blijf op de hoogte! Meld u aan voor onze nieuwsbrief: