Partners

Elektrische auto's moeten vanaf 2025 gewóón doen

Nieuwe tabellen moeten bpm-verhoging teniet doen.

Nog even en een elektrische auto is niet bijzonder meer. De komende jaren wordt de bijtelling voor EV’s gestaag verhoogd en vanaf 2025 moet voor zoem-auto’s dezelfde bijtelling worden betaald als voor plofauto’s. En zelfs bpm.

Grote kans op weer een hausse aan verkopen aan het einde van dit jaar. Want de regering heeft in zijn plannen voor komend jaar opgenomen dat vanaf 2020 de bijtelling voor elektrische auto’s van 4 naar 8 procent gaat. De grens voor de zogeheten Tesla-taks wordt bovendien verlaagd, nu moet de zakelijke rijder voor het gedeelte van de catalogusprijs boven € 50.000 de volle mep aan bijtelling betalen (dus 22 procent), volgend jaar gaat die grens omlaag naar € 45.000. De komende jaren wordt die grens verder verhoogd, in 2021 wordt het 12 procent en € 40.000 en in 2022 moet het 16 procent worden en vanaf 2025 is het de bedoeling dat de bijtellingsnorm voor elektrische auto’s gelijk wordt aan die van auto’s met een verbrandingsmotor. Ook wordt vanaf 2025 voor elektrische auto’s een vast bedrag aan bpm ingevoerd van € 360.
Wie graag nog dit jaar een elektrische auto wil aanschaffen onder het 4 procent-regime, heeft maar weinig keuze, want de meeste fabrikanten van elektrische auto’s zijn voor 2019 al uitverkocht.

Anti-export

Er is ook (een beetje) nieuws over gebruikte auto’s. Of eigenlijk is het geen nieuws, want er is al eerder gemeld dat de overheid wil voorkomen dat gebruikte elektrische auto’s en PHEV’s worden geëxporteerd. Nu schijnt dan dat het kabinet een regeling wil optuigen om deze auto’s aantrekkelijk te maken voor de occasionkoper. Naar verluidt stelt Den Haag hiervoor een bedrag van 100 miljoen euro beschikbaar, maar hoe zo’n regeling er uit gaat zien, is echter nog onduidelijk.

Nieuw bmp-tarief

Ander nieuws is dat vanaf 1 juli 2020 nieuwe bpm-tarieven gaan gelden. Dit in verband met de invoering van de WLTP-testcyclus. Hierdoor is immers de nominale CO2-emissie van auto’s gestegen en daarmee stijgt ook de bpm. Vanaf 1 juli gelden er nieuwe bpm-tabellen, waarin de hogere CO2-emissies worden gecompenseerd.
In de nieuwe tabellen wordt uitgegaan van een gemiddeld hogere uitstoot van 10 procent + 15 gram voor een specifiek model, lezen we bij AutoWeek. De schijven waarlangs de bpm-tarieven worden bepaald, worden anders ingedeeld; de grenzen worden verlegd en per schijf worden de tarieven een beetje lager.
Op dit moment worden de nieuwe tabellen doorgerekend door BOVAG en RAI, meldt Automotive Management.

Blijf op de hoogte! Meld u aan voor onze nieuwsbrief: