Data als wapen voor remarketing (private) leaseauto!

Dagelijks worden er in INDICATA, het realtime dataproduct van Autorola Group, 6,2 miljoen auto-advertenties op internet ‘gescrapet’ in 13 Europese landen. Het levert een schat aan data op over onder andere occasionprijzen, stadagen en hoe courant een specifiek model is. En het kan worden ingezet als hét wapen in de strijd om de remarketing-opbrengsten van private leasemodellen op peil te houden, stelt Frank Tanke, Country Manager Autorola Nederland.

INDICATA zag ruim vijf jaar geleden het levenslicht in Nederland. Tot die tijd was Autorola vooral een veilinghuis. En nog steeds biedt het bedrijf een platform waarop kopers hun voertuigen kunnen aanbieden. Autorola is daarbij geen kleine speler: het bedrijf is actief in 19 landen, 14 daarvan in Europa. En om maar meteen een ‘veiling-weetje’ in de strijd te gooien, het grootste exportland vanuit Nederland – 70 procent van de voertuigen op het Autorola-platform wordt uit Nederland geëxporteerd! – is niet Polen of een ander Oost-Europees land, maar Portugal. Tanke: “Zelfs 1 op de 3 exportauto’s gaat via ons platform momenteel naar Portugal. Waarbij Spanje een grote runner up is. Dat heeft me toch flink verbaasd. Maar in Portugal gaat het momenteel economisch goed.”

Dergelijke kennis van de verschillende markten is natuurlijk een belangrijke pré van een internationaal veilinghuis. Occasions worden verkocht op de markt waar het voertuig het meest opbrengt. Op die manier blijft de handel van occasions in Nederland lucratief en realiseren leasemaatschappijen al jaren goede winsten met de verkoop van hun ex-leaseauto’s. Nederland loopt in de remarketingwereld sowieso voorop, weet Tanke. Een aanpak die zich meer en meer onderscheidt door de inzet van data.

Welk specifiek model staat al hoe lang te koop tegen welke prijs?

“INDICATA levert waardevolle marktinzichten op. Welk specifiek model staat al hoe lang te koop tegen welke prijs? We zien momenteel bijvoorbeeld een Renault Mégane al bijna een jaar op voorraad staan. Dat blijkt een uitvoering te zijn die zwaar incourant is. Ook zie je wat er met de prijs is gebeurd de laatste maanden. Dat zagen we bijvoorbeeld begin vorig jaar gebeuren met de plug-in hybride Mitsubishi Outlander. Leverde die begin januari 2018 nog gemiddeld 17.000 euro op, een week erna, en flink wat aanbod erbij, liep het terug naar 16.000 om tegen het einde van diezelfde maand op 13,500 euro uit te komen. Zo snel kan het gaan. Met die kennis in huis kan je daar dus slim op inspelen.”

Courantheidswaarschuwing
Dat laatste gebeurt, maar in de ogen van Tanke nog te weinig. Er zijn wat dat betreft door meerdere partijen nog flinke stappen te maken. Helemaal op het vlak van het immer uitdijende private leasesegment ziet Tanke mogelijkheden voor het slim inzetten van data. De countrymanager komt in zijn systemen regelmatig grote partijen dezelfde auto’s tegen die niet allemaal even snel worden verhandeld. In de webtool INDICATA levert dat bijvoorbeeld een courantheidswaarschuwing op. Tanke: “Wij zien in INDICATA bijvoorbeeld dat nu de markt in Portugal bijzonder goed is voor een bepaalde auto en uitvoering, een auto die in Nederland twee jaar geleden veel als private leaseauto is ingezet. Dan kan je nu al die auto’s terughalen en vermarkten, ook al hebben ze hun leasecontract nog niet helemaal uitgediend. De berijder kan dan een nieuw model worden aangeboden. Als daardoor de opbrengst met bijvoorbeeld 800 euro toeneemt voor bijvoorbeeld een VW Up dan ben je spekkoper.”

"Verleid dan de klant om hem of haar een jaartje langer door te laten rijden, tegen een lager maandtarief"

Omgekeerd kan ook, stelt Tanke. Als het private leasecontract is afgelopen, maar de markt voor die auto momenteel slecht is. Verleid dan de klant om hem of haar een jaartje langer door te laten rijden, tegen een lager maandtarief. Zo zou het advies van Tanke kunnen luiden. Het is in ieder geval die combinatie van veilen en het gebruik van data waarop Tanke meer wil gaan inzetten. Daarom wordt ook binnenkort de data in bulk via een webservice verkocht, INDICATA wordt nu alleen nog via een abonnementsstructuur aangeboden. Leasemaatschappijen, maar bijvoorbeeld ook verzekeraars, zouden hier baat bij hebben om hun eigen datasets te verrijken. Niet alleen voor betere risicoanalyses maar ook voor restwaardeberekeningen van een hele vloot. Daarnaast, verzekeraars werken vaak nog met standaard percentages, bijvoorbeeld bij de uitkering van een total loss schade. Tanke: “Waarom niet baseren op marktwaarde, gebaseerd op realtime data? Wat dat betreft zijn er door heel veel partijen nog flinke stappen te maken.”

Foto: Frank Tanke, Country Manager Autorola Nederland

Blijf op de hoogte! Meld u aan voor onze nieuwsbrief: