Corona: Mini daalt ‘t minst

Terwijl de verkoop van nieuwe auto’s de afgelopen maand is gehalveerd als gevolg van de coronacrisis, blijft de schade in de occasionmarkt nog enigszins beperkt. De totale b2c-verkoop in april 2020 is 74.150, in april 2019 was dat 100.624. Dat blijkt uit cijfers van RDC. 

Dat verschil van 26.474 verkopen komt neer op een daling van -26,31 procent. Over het de eerste vier maanden van dit jaar bedraagt de daling -6,79 procent. Het ligt voor de hand om te denken dat de coronacrisis alle merken gelijkelijk treft, maar dat is toch niet het geval. Als we naar het totaal aanbod kijken, blijkt duidelijk dat het ene merk sterker is dan het andere. Veel merken boeken een verlies van rond de 25 procent, maar een aantal kunnen het verlies beperkt houden. Zo boekt Audi slechts -16,2 procent af en Volkswagen een fractie minder dan -21 procent. 

De absolute kampioen is echter Mini, dat het verlies kan beperken tot -10,16 procent en in april 1.308 occasions b2c verkoopt, tegen 1.456 in april 2019. In aantallen is het Volkswagen dat nog altijd op kop gaat, met 9.180 b2c-verkochte auto’s in april 2020 tegen 11.611 in april 2019, een daling met -20,64 procent. 

Opmerkelijk is wel dat het aandeel van occasions van 12 jaar en ouder licht is gestegen, ten koste van het aandeel occasions tot 4 jaar oud. Terwijl sinds januari het aandeel van de oudste auto’s was gedaald tot uiteindelijk 33,15 procent, is dat in april weer opgelopen tot 34,42 procent. De jongste categorie occasions zag zijn aandeel krimpen van 25,24 procent in maart naar 24,33 procent in april. (FvL)

Bron: RDC

Blijf op de hoogte! Meld u aan voor onze nieuwsbrief: