Partners

Consument koopt occasion dichtbij huis

Grote auto’s en coupés wel verder weg gekocht

De helft van de occasionkopers koopt de auto binnen een straal van 14 kilometer van huis. Ondanks het grote online aanbod blijken consumenten nog steeds voorkeur te hebben voor een autobedrijf in de buurt. Alleen voor grotere en weinig voorkomende modellen reist de occasionkoper verder.

VWE onderzocht hoe ver van huis consumenten een occasion kopen. Daarbij is gekeken naar occasions die bij autobedrijven in Nederland (B2C) zijn gekocht. Gemiddeld wordt een occasion 29,5 kilometer van huis gekocht. Inwoners van grote steden reizen minder ver: gemiddeld 24,7 km. Deze gemiddelde afstanden worden echter beïnvloed door een kleine groep die hun auto verder weg koopt. Eén op de vijf kopers rijdt 50 km of meer naar een autobedrijf. Het grootste deel van de mensen koopt hun occasion daarentegen het liefst in de buurt. De helft van de bij autobedrijven gekochte occasions wordt binnen een straal van 14 kilometer gehaald. Eén op de vijf auto’s wordt zelfs binnen de eigen woonplaats gekocht. Jan Kleverlaan van Kleverlaan BV beaamt dit: “80 procent van onze occasions wordt verkocht aan consumenten in de buurt. Voordeel hiervan is dat wij deze voertuigen weer terugzien in de werkplaats. Hierdoor bouwen we een langdurige band op met de klant en maken we meer kans ook de volgende auto aan hem te verkopen”.

Hoe groter de auto, hoe verder weg
De kleinste auto’s, uit het A-segment, worden gemiddeld op 20,5 km van huis gekocht. Ook de kleinere auto’s uit het B-segment en mini-MPV’s worden vooral in de buurt gekocht. Hoe groter en uitzonderlijker de auto, hoe verder er voor de aankoop gereisd wordt. Luxe wagens uit het F-segment, zoals een Mercedes S-klasse, worden gemiddeld op 47,4 km afstand gekocht. Voor coupés wordt het meest gereisd. Dergelijke auto’s uit het H-Sportsegment, zoals de BMW 3-serie coupé, worden gemiddeld 50,2 km van huis gekocht. Een reden hiervoor is dat het occasion aanbod van dergelijke modellen beperkt is, waardoor kopers verder moeten reizen om een exemplaar te vinden. Daarnaast zijn het ook vaker liefhebbersauto’s, waarvoor mensen juist op zoek gaan naar een specifiek model.

Bijzondere modellen
Onder de auto’s die vaak dicht bij huis worden gekocht zijn veel kleine en Aziatische auto’s. De afstand die consumenten reizen om een occasion te kopen, verschilt erg per model. Daarbij is het niet zo dat de modellen die het meest voorkomen in het Nederlandse wagenpark, altijd ook het dichtstbij gekocht worden. De Suzuki Splash wordt het dichtst bij huis gekocht: gemiddeld op slechts 13,8 km afstand. Dit model komt pas op de 154e plek van meest voorkomende modellen. De Subaru Trezia volgt met gemiddeld 14,1 km afstand, terwijl dit model pas op de 668e plek van meest voorkomende modellen voorkomt.

Top 10 occasions dichtst bij huis gekocht (B2C)

 

Merk

Model

Afstand

1

Suzuki

Splash

13,8

2

Subaru

Trezia

14,1

3

Renault

Grand Modus

14,9

4

Hyundai

i10

15,7

5

Hyundai

Matrix

16,1

6

Hyundai

i20

17,2

7

Hyundai

ix20

17,3

8

Kia

Clarus

17,4

9

Hyundai

Atos

17,5

10

Fiat

Cinquecento

17,6

Bron: VWE Trendweb

Diverse grote maar minder voorkomende modellen worden van ver gehaald. Consumenten blijken het verst te reizen voor een Smart roadster.

Top 10 occasions verst van huis gekocht (B2C)

 

Merk

Model

Afstand

1

Smart

roadster

65,4

2

Lancia

Phedra

63,2

3

Citroen

C6

61,9

4

BMW

1-serie Coupé

60,7

5

Ford

Scorpio

56,3

6

Lexus

LS

56,1

7

Cadillac

CTS

55,4

8

Chrysler

300C Touring

54,9

9

Chrysler

300C

54,8

10

Volkswagen

Phaeton

54,6

Bron: VWE Trendweb

N.B. alle genoemde cijfers hebben uitsluitend betrekking op door autobedrijven in 2014 aan consumenten verkochte gebruikte personenauto’s. In de cijfers op modelnivo zijn omwille van betrouwbaarheid alleen modellen meegenomen waarvan er minimaal 50 occasions in een jaar zijn verkocht.

Meer informatie over VWE vindt u op deze pagina.

Blijf op de hoogte! Meld u aan voor onze nieuwsbrief: