Partners

Carfax waarschuwt voor frauduleuze occasions in Europa

De tweede Remarketing Lounge van dit jaar was helemaal gewijd aan de groeiende fraude in de Europese occasionhandel. Spreker Frank Brüggink, oprichter en managing director van Carfax Europe, gaf een beeld van verschillende soorten fraude met gebruikte auto’s zoals die in Europa voorkomen.

Ruim 160 professionals uit de remarketingsector kwamen gistermiddag naar Baarn voor een presentatie van Brüggink over de Europese occasionmarkt. In Nederland neemt de import van gebruikte auto’s sterk toe. “In de afgelopen twee jaar is de import met 51 procent gegroeid”, zegt Brüggink. “In de afgelopen drie jaar zijn 400.000 occasions Nederland binnen gekomen.” Het probleem is alleen dat de historie van al die auto’s niet duidelijk is. Als voorbeeld laat Brüggink wat foto’s zien van een zwaar beschadigde Volkswagen Golf, en dan van een glanzende Golf op een occasionsite. “Dat is dezelfde auto”, zegt hij. “Hij staat nu als occasion bij een autobedrijf in Nederland.” Volgens Brüggink is dit soort gebruikte auto’s riskant, omdat niet duidelijk is of de schade op de juiste manier is hersteld. Met zijn bedrijf Carfax voorziet Brüggink zowel autobedrijven als verzekeraars, banken en particulieren van historische informatie over individuele gebruikte auto’s.

Oude t-shirts
Het aantal van dit soort riskante occasions op de Europese markt neemt volgens Brüggink de laatste jaren dramatisch toe. “Ik bedoel dan auto’s die zware schade hebben gehad en die op een ondeugdelijke manier zijn gerepareerd.” Hij wijst hier op de grote aantallen gebruikte auto’s die vanuit de Verenigde Staten naar Europa komen. “Daar zitten veel schadeauto’s bij. Er gaan per jaar 360.000 van die auto’s naar België. Dat is natuurlijk te veel voor de Belgische markt, maar vanuit België gaan ze verder door Europa. Iemand die in Noorwegen zo’n auto uit België koopt, denkt dat het een Europese auto is, maar dat is het niet.”

Brüggink beweert dat met name in een land als Litouwen veel Amerikaanse schadeauto’s worden gerepareerd. “Dat gaat niet zoals het hoort. Sommige van die auto’s hebben niet eens meer airbags, er zijn dan oude t-shirts in de ruimte voor de airbag gestopt.” Brüggink gaat er vanuit dat 90 procent van de occasions die vanuit Litouwen worden geëxporteerd, dit soort  risico’s in zich dragen.

Tk
Daarbij brengt hij de Europese automarkt gedetailleerd in kaart. “Per jaar worden binnen Europa 35 miljoen occasions verhandeld”, zegt hij. “Een groot deel daarvan wordt ‘cross-border’ verhandeld, van het ene land naar het andere. Een probleem daarbij is dat al die landen verschillende wet- en regelgeving hebben.” Hij drukt de autobranche dan ook op het hart om goed op te letten bij het importeren van occasions. “Controleer bij iedere auto heel grondig het verleden. Want vaak is een auto niet wat het lijkt.”

De Remarketing Lounge vond deze keer plaats op een nieuwe locatie, Groot Kievitsdal in Baarn. In januari 2017 vindt hier weer de Remarketing 'Nieuwjaars' Lounge plaats.

Blijf op de hoogte! Meld u aan voor onze nieuwsbrief: