Partners

C2c daalt, totale occasionmarkt stabiel

De totale markt voor gebruikte personenauto’s in ons land is over de eerste 10 maanden van dit jaar een fractie gedaald. Tegenover een lichte groei van de b2c-markt en de b2b-transacties staat een flinke daling van de c2c-verkopen. Dat blijkt uit cijfers van RDC.

Het totaal aantal transacties van gebruikte personenauto’s komt dit jaar tot en met 31 oktober op 2.379.573, en dat is minder dan een procent (-0,76%) lager dan de score van 2018. De totale verkoop b2c van januari tot en met 31 oktober 2019 komt op 1.065.686, een minieme groei van 1,97 procent ten opzichte van 2018. Ook het aantal b2b-transacties groeide licht, met 2,74 groei naar 736.678 transacties.

Het is echter de consumentenhandel die dit jaar heeft ingeleverd, van 635.804 in 2018 tot 577.009 in 2019, een teruggang van 9,25 procent. Met de b2b-verkopen meegerekend komt het totale aantal transacties dit jaar tot 1 november op 2,379.373, en dat is een fractie (1,97%) hoger dan vorig jaar.

Profiteren

Concentreren we op de b2c-transacties, dan zien we dat er in oktober 2019 109.499 gebruikte personenauto’s zijn verkocht tegen 105.676, een groei dus van 3,6 procent. De meeste merken profiteren van die groei, opmerkelijk genoeg zijn het Renault (-4,72%), en Dacia (-4,18%) die juist hun verkopen zien dalen. Van de volumemerken zijn verder alleen Smart (-2,26%), Hyundai (-2,7%) en Alfa Romeo (-4,14%) niet meegegroeid met de markt.

Over de eerste 10 maanden van 2019 is levert Opel -3,14 procent in op de b2c-markt. Hyundai noteert een min van -4,37 procent en Alfa Romeo -2,43 procent. De vijf sterkst groeiende volumemerken over het hele jaar 2019 zijn Tesla (+139,9%), Jeep (+26,78%), Mini (+17,96%), Jaguar (+16,84) en Skoda (+12,59). (FvL)

Bron: RDC

Blijf op de hoogte! Meld u aan voor onze nieuwsbrief: