Partners

Brits onderzoek: wantrouwen tegen showroom groeit

Volgens Brits consumentenonderzoek wordt de bereidheid van jonge consumenten steeds groter om online een auto aan te schaffen.

Dat blijkt uit een onderzoek onder 2.000 Britse automobilisten dat recent is gepubliceerd. Van de ondervraagden ouder dan 55 jaar heeft 82 procent zijn nieuwe of gebruikte auto gekocht in een showroom, maar bij de leeftijdsgroep 18 tot 34 jaar is dat maar 60 procent. Dat komt omdat deze jongere groep een showroom als intimiderend ervaart, tenminste 20 procent van hen denkt er zo over. Daarbij komt dat 16 procent van de vrouwen een showroom intimiderend vindt, tegen 9 procent van de mannen.

Ja of nee

Het onderhandelen over de prijs is ook al zo'n bron van stress. Van de 2.000 ondervraagden vindt eenvijfde (20 procent) het niet fijn om te onderhandelen over de prijs. Deze groep zou liever zien dat auto's worden aangeboden voor een uiterste prijs, waartegen ze eenvoudig ja of nee kunnen zeggen. Opmerkelijk genoeg is het percentage mannen hier groter dan het percentage vrouwen (22 tegen 17 procent).

Zonder proefrit

Van alle ondervraagden is 9 procent bereid om een auto ongezien online te kopen wanneer ze vertrouwen hebben in de verkopende partij en nog eens 9 procent wil naar de andere kant van het land reizen om die online aangeschafte auto op te halen.

Nog opmerkelijker is dat meer dan de helft (51 procent) bereid is om een auto te kopen zonder er eerst een proefrit in te maken.

Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Opinium, in opdracht van verzekeraar Insurethegap. 

Blijf op de hoogte! Meld u aan voor onze nieuwsbrief: