B2c-verkoop herstelt snel

Of het nu ondanks of juist dankzij de corona-pandemie is, is nog niet helemaal helder, maar zeker is dat de verkoop van gebruikte auto’s in de maand mei slechts licht is gedaald ten opzichte van het voorgaande jaar. Dat blijkt uit cijfers van RDC.

De cijfers zullen in de branche niemand verbazen, want veel autobedrijven hebben het de afgelopen maand druk gehad met het afleveren van auto’s. Terwijl de verkoop van nieuwe auto’s in mei kelderde met 59 procent, is de b2c-verkoop van gebruikte auto’s slechts met -5,08 procent gedaald: van 117.097 stuks in mei 2019 naar 111.146 in mei van dit jaar. Cumulatief komt het verlies in 2020 op -6,38 procent, met een totale b2c-verkoop tot en met 31 mei van 506.517 gebruikte auto’s.
De markt herstelt zich daarmee flink, want in april werd er nog een verlies in de b2c-verkopen genoteerd van -26,31 procent.

Uit berichten in diverse media blijkt dat veel consumenten die normaal met het openbaar vervoer reizen, nu kiezen voor een auto. Weliswaar komt het OV deze maand weer langzaam op gang, maar het verplichte mondkapje stoot blijkbaar veel reizigers af. 

In de cijfers van RDC is te zien dat het segment occasions van 12 jaar en ouder dit jaar gestaag groeit. In maart was het marktaandeel van de oudste auto’s gedaald tot 33,15 procent, in april is dat weer opgelopen tot 34,42 procent en in mei was het 35,22 procent. (FvL)

Bron: RDC

Blijf op de hoogte! Meld u aan voor onze nieuwsbrief: