Autobedrijven breken verkooprecords occasions

De verkoop van occasions door autobedrijven aan eindgebruikers is nog nooit zo hoog geweest als in maart van dit jaar. Particulieren onder elkaar zijn daarentegen nauwelijks actiever dan in begin 2017. Dit en meer blijkt uit cijfers van VWE/CARmonitor, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau AUMACON. Het lijkt erop dat autokopers – ondanks de grote transparantie van het marktaanbod – steeds meer neigen naar het vaak wat duurdere autobedrijf als ideale leverancier.

De gezamenlijke autobedrijven verkochten in maart liefst 111.765 occasions aan eindgebruikers, een absoluut maandrecord en een toename van 10,6 procent ten opzichte van maart 2017 toen het ook al om het hoge aantal van 101.060 stuks ging. Na drie maanden staat de B2C-teller dit jaar op 303.638 stuks tegenover 283.652 stuks in de eerste drie maanden van 2017, een toename van 7,0 procent.

Particulieren (C2C) verkochten in maart 61.266 occasions aan elkaar, een jaar geleden waren dat in dezelfde maand nog 59.847 stuks, een toename van 2,4 procent. Over het gehele eerste kwartaal levert dat een C2C-totaal op van 177.950 stuks, tegenover 175.784 stuks in Q1-2017, een toename van 1,2 procent.

De professionele handel (B2B) verkocht in maart onderling 71.044 gebruikte auto’s tegenover 72.474 stuks een jaar tevoren in dezelfde maand, een opmerkelijke afname dus van 2,0 procent. Het gehele eerste kwartaal levert 204.829 B2B-stuks op tegenover 205.748 stuks in Q1-2017, een daling van 0,4 procent.

De goede verkoop heeft geen al te grote gevolgen voor de prijsvorming. Vanaf februari is er zelfs sprake van een stabilisatie tot zeer lichte daling. Deze ontwikkeling doet zich vooral voor bij de wat jongere auto’s. De prijzen van oude auto’s (>8 jaar) blijft echter klimmen. Dit blijkt uit de AOX van Autodata.

download: gebruikte personenauto’s t/m maart 2018

Bron: Aumacon

Blijf op de hoogte! Meld u aan voor onze nieuwsbrief:

Organisatie en mediapartner