Partners

2018: groei, groei en nog eens groei

Het afgelopen jaar is de occasionhandel in al zijn facetten in omvang toegenomen. Er zijn meer auto’s B2C verkocht, er zijn er meer geïmporteerd en er zijn er meer geëxporteerd, meldt VWE in een uitvoerig persbericht. 

De totale B2C-verkoop in 2018 betreft 1.164.038 gebruikte personenauto’s, 34.663 meer dan in 2017, en dus een groei ten opzichte van dat jaar met +3,1 procent. De C2C-verkoop groeide met +2 procent, van 682.735 auto’s in 2017 naar 696.052 in 2018. De totale verkoop aan consumenten bedraagt dus 1.860.090 occasions, +2,6 procent meer dan in 2017.

Sterkste groeiers
De Top 5 van meest verkochten merken is hetzelfde als vorig jaar, al zijn de cijfers natuurlijk wel anders. Buiten de Top 5 zijn het Skoda (+13,4 procent) en Toyota (+6,6 procent) die een sterke stijging in de occasionverkoop laten zien. Bij de premium merken is Porsche de sterkste groeier met +21 procent, gevolgd door Mini met +20,6 procent groei. Tesla noteert natuurlijk geen grote aantallen occasionverkopen, maar zet wel de grootste relatieve groei neer: +79 procent (van 321 stuks in 2017 naar 574 in 2018). 
De merken die in de occasionverkoop terugvallen zijn onder meer Honda (-8,4%), Subaru (-7,5%) en Alfa Romeo (-5,7%).

10 merken occasionverkopen B2C
image

Ford onderuit
Op modelniveau zijn de drie populairste modellen met de markt meegegroeid, de Renault Clio staat op de vierde plaats na een significante groei in de verkopen. De Opel Astra daalde en is uit de Top 5 verdwenen. 
Opmerkelijk is dat in de occasioncijfers de meeste Fords er niet goed voor staan. Bij de meest verkochte merken is Ford als enige gedaald (-2,1 procent), ongetwijfeld als gevolg van de sterke daling van de nieuwverkopen van dit merk sinds 2013. Maar ook in de Top 10 van modellen zijn verschillende Fords onderuit gegaan, zowel de Focus als de Fiesta noteren daar een daling, en buiten de Top 10 is ook de Mondeo fiks afgezakt met -10,2, terwijl de Ka -9,3 procent scoort. Volgens VWE noteren alleen de SUV’s en kleinere MPV’s van Ford nog positieve cijfers in de occasionverkoop. 
Stijgende modellen zijn de Fiat 500 (+21,9 procent), Volvo V40 (+19,7 procent), Toyota Aygo (+17,1 procent) en Toyota Yaris (+12,3 procent).


Top 10 modellen occasionverkopen B2Cimage

Grote voorraden
De export van gebruikte auto’s is een aantal jaren gedaald, maar in 2017 werd er weer een lichte groei (+0,8 procent) genoteerd. In 2018 is dat doorgezet in een groeispurt met +11,8 procent: van 236.584 in 2017 naar 264.531 in 2018. Volgens VWE is die groei een gevolg van oplopende voorraden in ons land. Bovendien telt het Nederlandse wagenpark meer oudere auto’s, waar in het buitenland meer vraag naar is dan in eigen land. 
De grote merken zijn goed vertegenwoordigd in de export. Opmerkelijk is de groei van Opel hier, +19 procent. Merken als Kia (+45 procent), Skoda (+36 procent), Mitsubishi (+36 procent), Volvo (+31 procent) en Mazda (+29 procent) stegen sterk in de export doordat er verschillende modellen uit de lease zijn gekomen.
Wat de exportlanden betreft is Libië sterk gegroeid, in 2018 zijn er naar dit land drie keer meer auto’s verhandeld dan in 2017. Polen is nog altijd de belangrijkste exportbestemming, maar het aandeel van dit land daalt wel. 

Top 5 export landen
image

Ex-lease in export
De meest geëxporteerde modellen zijn populaire leaseauto’s van een paar jaar geleden. De export-aantallen van Peugeot 308 en Volvo V60 zijn dit jaar bijna drie keer hoger dan een jaar eerder, aldus VWE. Andere sterke stijgers zij Renault Clio (+82 procent), Mitsubishi Outlander (+69 procent), Skoda Octavia (+46 procent) en Volvo V40 (+45 procent). De Opel Astra noteert een stijging van 25 procent, maar dat zijn voor een groot deel oudere exemplaren.
Gedaald in de export zijn D-segmenters als de Peugeot 508 (-31 procent), Ford Mondeo (-5 procent), Audi A4 (-5% procent) en BMW 3-serie (-4 procent). Oorzaak voor die daling is volgens VWE simpelweg dat de nieuwverkopen van deze modellen de laatste jaren zijn gedaald. 

Top 5 exportmodellen
image

Nieuw importrecord
Het is niet verwonderlijk dat bij een groeiende vraag naar occasions, er meer auto’s worden geïmporteerd. In totaal waren dat er afgelopen jaar 226.717, een groei van +14,3 procent ten opzichte van 2017, toen er 198.345 auto’s werden geïmporteerd. Voor het vijfde jaar achter elkaar bereikt de import een nieuw record. 
In de Top 5 van importlanden valt op dat de import uit Zweden is verdriedubbeld, import uit Spanje groeide met +79 procent. Opmerkelijk is Kroatië, dat kleine aantallen leverde, maar wel acht keer meer dan in 2017. 

Top 5 importlanden
image

60 Rolls-Royces
De groeiende import komt een aantal merken ten goede. Zo is het aandeel van Renault in de import met 28 procent gegroeid, Lexus groeide met 55 procent, Mazda met 42 procent en Seat met 36 procent. Peugeot en Citroën zijn gedaald (-5 en -1 procent) en Rolls-Royce steeg met 67 procent naar 60 exemplaren. 

Top 5 importmodellen
image

Bij de meest geïmporteerde modellen staan de Volkswagen Golf en de Polo weer aan kop. Maar daar achter zijn het vooral SUV’s en cross-overs die hun import zagen toenemen. De Renault Captur is doorgestoten van de veertiende naar de derde plaats, de Nissan Qashqai maakt ook zo’n sprong. De Renault Kadjar stijgt met +91 procent, de Volkswagen Tiguan met +67 procent, de Opel Mokka met +66 procent en de Volvo XC90 met +65 procent. Dalende importcijfers zien we bij B-segmenters als 
de Citroën C1 -6,2 procent, Opel Corsa -3,7 procent en Peugeot 107 -2,7 procent. (FvL)

Bron: VWE Automotive
 

Blijf op de hoogte! Meld u aan voor onze nieuwsbrief: