Partners

'Een volle tank is vermijdbaar'

Hoge Raad heeft druk 'bpm-jaar' voor de boeg

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) handhaaft sinds vorig jaar op het gebruik van onvolledige autoprijzen door verkopers. Zowel bij nieuwe als gebruikte auto's wil de ACM dat een consument niet meer voor verrassingen komt te staan in de showroom. 'Maar ieder bedrijf kan deels zelf bepalen welke kosten optioneel zijn.'

Op de eerste Remarketing Lounge van 2017, bezocht door ongeveer 160 man, kwam Marleen Holtslag, senior medewerker bij de ACM, tekst enMarleen Holtslag (foto: Marcel Cazemier) uitleg geven over wat nu precies wel en niet is toegestaan. De aankondiging dat de ACM strenger ging controleren zorgde voor veel rumoer in de branche.

Iets simpels als garantie bleek ineens vrij ingewikkeld. In principe is garantie vermijdbaar. Maar, licht Holtslag toe: het hangt ervan af of de verkoper de kostenpost optioneel aanbiedt. Dat kan tot verschillen leiden. "Een Bovag-lid biedt standaard Bovag-garantie en dat betekent dat dit een niet-vermijdbare kostenpost is en dus in de advertentieprijs moet worden opgenomen", zegt Holtslag. Maar een niet-Bovag-lid kan garantie als optie bieden en hoeft deze dus niet in de prijs op te nemen. “Wat overigens niet betekent dat de consument geen enkele waarborg heeft, daarvoor wordt hij wettelijk beschermd door het conformiteitsbeginsel (dat stelt dat de verkoper een deugdelijk product moet verkopen, vertelde juriste Natasja Ausema tijdens een eerdere Remarketing Lounge, red)."

Holtslag benadrukt dat de ACM er geen eenheidsworst van wil maken. "De bijkomende service is ook iets waarop aanbieders zich kunnen onderscheiden. Zolang ze vooraf maar duidelijk zijn over de prijs en wat een consument daarvoor terugkrijgt."

Niet onderhandelen

Holtslag vertelt dat voor de vraag wat onvermijdbare kosten zijn moet worden gekeken naar de aard van die kosten. De kosten die gemaakt moeten worden ...>Lees hier verder

BRON: Automotive-online

Blijf op de hoogte! Meld u aan voor onze nieuwsbrief: