Partners

‘Consument kiest voor occasion vanwege hoge BPM’

Omdat de BPM zo hoog is, kiezen steeds meer automobilisten voor een jong gebruikte auto in plaats van een nieuwe. Dat zegt voorzitter Steven van Eijck van de RAI Vereniging. Van de ruim tweehonderdduizend gebruikte auto’s die in 2018 in Nederland werden ingevoerd, is meer dan een derde niet ouder dan twee jaar. Die auto’s zijn, zegt Van Eijck, een substituut voor nieuwe auto’s. 

Volgens de RAI Vereniging ligt de CO2-emissie van die geïmporteerde occasions tot twee jaar oud gemiddeld 14 gram hoger (126g) dan de gemiddelde CO2-uitstoot van alle nieuw verkochte auto’s in 2018 (112g). Bovendien, aldus de RAI, kost de BPM-aangifte voor occasions de overheid handenvol geld en is die ook fraudegevoelig. 

De RAI Vereniging doet deze uitspraken vandaag in een persbericht over de BPM. Volgens de RAI is de gemiddelde BPM op benzineauto’s tussen 2012 en 2018 met 56,4 procent gestegen (van 2.967 euro naar 4.643 euro). Die hoge BPM staat volgens de RAI vergroening van ons wagenpark in de weg en staat bovendien haaks op de belofte van het kabinet om de BPM deels af te bouwen. 
“Het wordt ieder jaar minder aantrekkelijk om een nieuwe auto in Nederland te kopen”, aldus Steven van Eijck. “Mede door de alsmaar stijgende BPM op nieuwe auto’s, kiezen autokopers in Nederland massaal voor een gebruikte auto uit binnen- of buitenland. Dit ondanks afspraken om de BPM tot 2021 met zo’n 15 procent af te bouwen.”

De hoge BPM leidt er volgens RAI Vereniging toe dat het Nederlandse wagenpark steeds ouder wordt. Tussen 2000 en 2017 is de gemiddelde leeftijd van het Nederlands wagenpark gestegen van 7,3 jaar naar 10,5 jaar. (FvL)
 

Blijf op de hoogte! Meld u aan voor onze nieuwsbrief: